close

  • Być wiernym Ojczyźnie mej, Rzeczypospolitej Polskiej

     

  • POTWIERDZENIE PROFILU ZAUFANEGO EPUAP

  • Konsul jest organem uprawnionym do dokonania potwierdzenia profilu zaufanego na platformie ePUAP (elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej). Platforma ePUAP umożliwia załatwianie drogą elektroniczną wybranych spraw z zakresu działalności polskiej administracji publicznej, takich jak np. sprawy podatkowe, obywatelskie, pracownicze, rolnicze, zdrowotne, związane z edukacją lub prowadzeniem działalności gospodarczej na terytorium Polski. Za pośrednictwem platformy ePUAP istnieje także możliwość złożenia wniosku o wydanie  nowego dowodu osobistego.

     

    W celu uzyskania profilu zaufanego na platformie ePUAP należy założyć konto na platformie ePUAP, a następnie złożyć wniosek o potwierdzenie profilu zaufanego. Po złożeniu wniosku należy umówić się na wizytę w konsulacie, na którą należy zabrać ważny dokument tożsamości. Nie ma możliwości potwierdzenia profilu zaufanego w oparciu o dowód tożsamości (paszport lub dowód osobisty), którego data ważności już upłynęła. Profil zaufany powinien zostać potwierdzony w ciągu dwóch tygodni od momentu złożenia wniosku.

     

    Potwierdzenie profilu zaufanego na platformie ePUAP jest bezpłatne.

     

    W celu umówienia wizyty należy wybrać zakładkę „sprawy prawne” na stronie www.e-konsulat.gov.pl i postępować zgodnie z instrukcjami.

     

    Dane we wniosku powinny odpowiadać polskiej pisowni imion i nazwisk. Ewentualne złożenie wniosku np. z pominięciem polskich znaków diakrytycznych uniemożliwi weryfikację wniosku o potwierdzenie profilu zaufanego z danymi zawartymi w ewidencji PESEL.

     

    Uwaga dotycząca uznawania odpisów aktów stanu cywilnego opatrzonych elektronicznym podpisem kwalifikowanym przy realizacji czynności konsularnych.

     

    Odpis aktu stanu cywilnego wydany w formie dokumentu elektronicznego, czyli plik elektroniczny, jest podpisany bezpiecznym podpisem elektronicznym, który potwierdza autentyczność tego dokumentu, dlatego też może on być wykorzystany wyłącznie w formie elektronicznej (w sprawach prowadzonych za pomocą środków komunikacji elektronicznej), gdyż tylko w tej formie posiada walor dokumentu urzędowego.

    W przypadku wydrukowania takiego odpisu na własnej drukarce traci on walor dokumentu urzędowego i nie będzie mógł być taki wydruk (graficzne odwzorowanie) np. załącznikiem do wniosku składanego w formie papierowej. Nie można posługiwać się (wprowadzać do obrotu prawnego) wydrukowanym odwzorowaniem graficznym tego dokumentu.

     

     

    Podstawa prawna:

    • Ustawa z dnia 17 lutego 2005 roku o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2014 r. poz. 1114, z późn. zm.);
    • Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 5 października 2016 r. w sprawie profilu zaufanego elektronicznej platformy usług administracji publicznej (Dz. U. poz. 1633).

     

     

     

    Drukuj Drukuj Podziel się treścią: